Rzeczpospolita Polska

Jak przygotować kurs e-learningowy?


Każdy wykładowca oraz doktorant Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu może poprowadzić swój przedmiot, wykorzystując metody i techniki kształcenia zdalnego.

Na naszej platformie przygotowujemy kursy:

  • e-learningowe (100% zajęć online, egzamin w formie stacjonarnej),
  • blended learning (zajęcia mieszane: część zajęć online, część stacjonarnych),
  • komunikacyjne (kursy służące wyłącznie do przesyłania przez studentów zadań domowych i/lub rozwiązywania sprawdzianów w postaci QUIZów)

Od wykładowcy zależy, ile godzin zajęć będzie przeprowadzonych w trybie e-learningowym.

W pierwszej kolejności prowadzący zajęcia powinien zwrócić się z prośbą do Dziekana (lub odpowiedniego prodziekana) o wyrażenie zgody na przeprowadzenie zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia zdalnego. Wzór podania znajduje się poniżej.

Aby prowadzić zajęcia w e-learningu, nauczyciel musi spełnić następujące warunki:

  • przejść szkolenie przeprowadzone przez pracowników SKnO (więcej informacji TUTAJ),
  • być dostępnym dla studentów w godzinach konsultacji na terenie Uczelni (informacja o godzinach konsultacji powinna być umieszczona w kursie),
  • zorganizować zaliczenie przedmiotu/egzamin na terenie Uczelni w warunkach kontrolowanych.

Poniżej znajduje się podstawa prawna do ww. punktów.

Chęć utworzenia kursu na platformie e-learningowej należy zgłosić najpóźniej 3 tygodnie przed rozpoczęciem zajęć. Ten czas pozwoli nam na przystosowanie materiałów merytorycznych do formy elektronicznej i/lub audiowizualnej. Po dostarczeniu materiałów dydaktycznych (zazwyczaj drogą elektroniczną w formie prezentacji PowerPoint bądź dokumentu .doc/x) prowadzący współpracuje z naszym zespołem. Wspólnie z nauczycielami tworzymy kurs i dostosowujemy możliwości platformy do oczekiwań prowadzącego. Kiedy materiał jest gotowy, nauczyciel może przeanalizować poszczególne elementy kursu (teksty, grafiki, schematy, filmy) i zgłosić do nich ewentualne uwagi.

Na szkoleniu prowadzący zostanie wprowadzony w tajniki prowadzenia zajęć e-learningowych. Pozna aktywności, które może wykorzystać w swoich kursach, oraz sposoby aktywizowania studentów. Każdy kurs ma przydzielonego opiekuna kursu z CKnO, który ma wspierać zarówno prowadzącego, jak i studentów podczas trwania zajęć.

Infografika o tym jak przygotować kurs e-learningowy

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów

Rozdział 5

Kształcenie na odległość

§ 12. 1. Zajęcia mogą być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, jeżeli spełniono łącznie następujące wymagania:

1) nauczyciele akademiccy i inne osoby prowadzące zajęcia są przygotowani do ich realizacji z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, a realizacja zajęć jest na bieżąco kontrolowana przez uczelnię;
2) dostęp do infrastruktury informatycznej i oprogramowania umożliwia synchroniczną i asynchroniczną interakcję między studentami a nauczycielami akademickimi i innymi osobami prowadzącymi zajęcia;
3) zapewniono materiały dydaktyczne opracowane w formie elektronicznej;
4) studenci mają możliwość osobistych konsultacji z nauczycielami akademickimi i innymi osobami prowadzącymi zajęcia w siedzibie uczelni lub w jej filii;
5) weryfikacja osiągnięcia przez studentów efektów uczenia się odbywa się przez bieżącą kontrolę postępów w nauce;
6) studenci odbyli szkolenia przygotowujące do udziału w tych zajęciach.

2. W przypadku zajęć kształtujących umiejętności praktyczne metody i techniki kształcenia na odległość mogą być wykorzystywane pomocniczo.

§ 13. Liczba punktów ECTS, jaka może być uzyskana w ramach kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, nie może być większa niż:

  • 1) 50% liczby punktów ECTS, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1. - w przypadku studiów o profilu praktycznym;
  • 2) 75% liczby punktów ECTS, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1. - w przypadku studiów o profilu ogólnoakademickim.

§ 13a. 1. W okresie od dnia ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii do końca semestru, w trakcie którego stan ten został odwołany, zajęcia na studiach mogą być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość niezależnie od tego, czy zostało to przewidziane w programie studiów

2. Liczby punktów ECTS przypisanych do zajęć prowadzonych w okresie, o którym mowa w ust. 1, z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nie wlicza się do liczby punktów ECTS, o której mowa w § 13.


dokument PDF, 689.00 KB
2020-09-25 09:00
dokument Word, 13.00 KB
2019-06-04 11:38